28 november 2014

Aan het volk van Nederland..

Deze zin is al eerder in de geschiedenis gebruikt. Wel gezegd  in 1781 toen de verspreider het patriottisme in Nederland wilde aanwakkeren.
Dus, of u zich nu aangesproken voelt of niet lees even mee.

Ik spreek tot iedereen die in Nederland woont. Dus niet alleen  de "gewone" autochtone Nederlanders, ook de Molukkers, Marokkanen, Turken, Antillianen, Surinamers, Amerikanen, Fransen, Engelsen, Russen, Duitsers en zo kan ik wel even door gaan. Als ik u niet heb genoemd, excuses, u hoort er natuurlijk ook bij.
Via dit artikel kwam me ter oren dat het bergafwaarts gaat in Nederland. Ik had het al even in de gaten, zie de Zwartepietendiscussie.
Het is jammer dat hier alles uit elkaar valt. Dat men op grote schaal discrimineert en dat het niet alleen in de politiek slecht gaat, maar ook in het rechtspreken (zie vader die stoel gooit naar rechter). Mensen, ik wil jullie allemaal vragen om naar jezelf te kijken. Jullie hebben als mens, als liberale of ortohodoxe moslim, liberale of orthodoxe christen, hindoestaan (ik heb geen idee of er een liberale en/of orthodoxe versie bestaat), koptische christen, liberale of orthodoxe jood, boeddhist, of gewoonweg als agnost of atheist imperfecties. Niemand is perfect. Maar iedereen heeft ook goede eigenschappen. Ga even na of het de bedoeling is dat je andere mensen betutteld. Schrijf ze niet af als "rascist" omdat ze een mening hebben of omdat ze gewoonweg hun eigen tradities hebben.
En ja, er is slavernij geweest, maar ik noch mijn buurman kan daar nu niets meer aan doen. En ik weet dat u daar boos om bent, maar dat u nu gediscrimineerd wordt heeft eerder te maken met de mentaliteit van mensen. Die zullen we met elkaar moeten doorbreken. Alleen als we allemaal onze best doen en elkaar omarmen, elkaars meningen, elkaars uiterlijk en elkaars visies kunnen we laten zien dat we samen in een Nederland kunnen leven. Het zal toch hopelijk niet zo gaan worden dat we een vergelijkbare situatie krijgen als in Israël? Het zou triest zijn dat we niet meer in een land kunnen samen wonen en op elkaar gaan schieten en elkaars huizen bombarderen. Alleen maar omdat we een andere mening en visie hebben.

Wat betreft integratie, wat onlangs in de politiek ter sprake is gekomen. Ik geloof dat het zou kunnen. Samen, met verschillende culturen naast elkaar leven. Je verrijkt elkaar, je leert nieuwe dingen kennen die je nooit eerder hebt gehad. Je kan op deze manier van elkaars gewoonten genieten. Ik zou gerust lekkere recepten uit Iran, Turkije of Marokko willen proberen. En wat is er mis met Surinaamse Roti? Niks toch? Als je open staat voor elkaar dan moet dit allemaal kunnen.

En als we het hebben over de Molukkers in het artikel. Het spijt mij, ook al was ik toen niet geboren, voor het handelen van de Nederlandse regering van toen. Wat er tijdens de politionele acties in Indonesië is gebeurd was onterecht. Dat Molukkers meevochten met de Nederlanders tegen de Indonesiërs en dat de belofte niet nagekomen is, is onterecht. Sorry daarvoor. Sorry dat jullie geen eigen staat hebben. Sorry dat Nederland onder druk van de Verenigde Staten hun kolonieën af moest staan en dus geen zeggenschap in Indonesië kreeg. Sorry dat de Indonesiëers jullie als collaborateurs zagen en dat jullie naar Nederland moesten vluchten. Sorry dat het niet opgelost is. Het spijt me. Maar ik denk wel dat als we jullie allen toen, na de onafhankelijkheid van Indonesië, daar naar toe hadden gestuurd ( of vrijwillig lieten afreizen) dat we niet garant konden staan voor jullie veiligheid. Ik ben bang dat velen van jullie door de Indonesiërs met de nek aangekeken werden. Wellicht gelyncht zouden worden omdat ze jullie voor landverraders uitmaken. Sorry dat het zo gelopen is. Sorry dat er mensen bij de treinkaping om zijn gekomen. Sorry dat het niet anders opgelost kon worden.
Maar denk je dat het echt een oplossing is om nu, anno 2014, een huis te bekladden waar autochtone Nederlanders inzitten? Ik begrijp niet wat je daarmee bereikt. Ja, het laat zien dat je alleen Molukkers in de wijk wilt. Maar kun je dan geen begrip opbrengen voor die mensen en dat ze waarschijnlijk niks te maken hebben met de hele situatie van de Molukkers in de jaren '50? Besef je dat je de Molukse gemeenschap nu alleen maar in een slecht daglicht zet? Dat je door je daden en door je woorden alleen maar haat naar boven brengt?

Bedenk even hoe jij graag behandeld wilt worden. En dat geldt niet alleen voor de Molukkers die het huis van het Nederlandse gezin hebben beklad. Denk allemaal na over hoe je graag behandeld wilt worden. Dat hebben kinderen op de basisschool gehad, om pesten tegen te gaan. Zijn we dat zinnetje zo snel al vergeten? Behandel de ander zoals je zelf behandelt wilt worden. Voor mij de sleutel tot samenwerking tussen verschillende culturen.

Dames en heren, jongens en meisjes van het Nederlandse volk, dank u voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Grow Your Own Drugs

Als je van tuinieren en zelf middeltjes maken houdt dan is dit echt iets voor je. Ik hou van de eenvoud van al de remedies. Ik vind het o...